14-02-2015
KONSEP MULTIMEDIA
DEFINISI
MULTIMEDIA
·
Media merujuk kepada
alat perantara komunikasi yang menghubungkan sesuatu sumber kepada sasarannya.
Media juga dapat membantu manusia untuk menerima, menafsir atau dan menikmati
kejadian di dalam persekitaran dengan lebih jelas.
·
Terdapat pelbagai jenis
media, antaranya ialah media cetak, media massadan media elektronik. Media
cetak merupakan bahan yang dicetak atau ditulis maklumat di atasnya sebagai
penyampai maklumat kepada orang ramai.
·
Multimedia adalah
integrasi, gabungan dan persembahan secara teratur yang diasaskan pada platform
sistem komputer peribadi. Sistem komputer peribadi inilah yang mengawal
pelbagai jenis data media. Data media ini adalah merupakan elemen-elemen teks,
grafik, audio, imej kaku, video dan animasidi dalam satu atau lebih kombinasi.
Penggabungan elemen-elemen ini akan meningkatkan kesan mesej yang akan
disampaikan kepada pengguna.
SEJARAH
PERKEMBANGAN KOMPUTER MULTIMEDIA
·
1972- Permainan
komputer pertama iaitu ATARI dilancarkan dan sambutan di kalangan pengguna
cukup hebat.
·
1975- Komputer peribadi
pertama dilancarkan. Ia mempunyai kuasa pemprosesan rendah, digunakan untuk
perakaunan dan inventori.
·
1980- Storan cakera
keras ditingkatkan. Komputer boleh boleh memaparkan grafik ringkas, digunakan
untuk statistik dan ramalan.
·
1987- Komputer berkeupayaan untuk papar warna,
grafik, animasi dan bunyi yang lebih canggih. Ia digunakan dalam pemprosesan
kata dan penerbitan meja.
·
1995- komputer yang
mempunyai ciri multimedia pula diperkenalkan. Ia berkeupayaan untuk mengintegrasikan
video digital, audio, animasi dan teks ke dalam satu persekitaran digital.
·
Seterusnya, penghasilan
mikro komputer (dekstop) dengan kelajuan pemproses yang lebih laju. Ini
membolehkan:
Ø Sistem
operasi bergrafik memudahkan pengguna menggunakan penunjuk atau klik pada objek
menggunakan tetikus serta arahan yang dikehendaki lebih mudah.
Ø Meningkatkan
kapasiti memori kerja di dalam komputer. Kapasiti muatan storan data yang lebih
besar di dalam pemacu keras (harddisk) dan CD roms.
MULTIMEDIA DALAM
PELBAGAI BIDANG
·
Multimedia mempunyai
bayak potensi yang boleh diterokai. Orang yang bertanggungjawab untuk membina
bahan multimedia ini perlulah menggunakan bahan multimedia ini secara efektif
supaya ia mampu memberi sumbangan kepada pengguna dan negara kita.
·
Terdapat banyak bidang
di mana multimedia dapat memberikan sumbangannya.
·
Antara bidang-bidang
tersebut ialah
i)
Pendidikan dan latihan
Ø Di
dalam bidang pendidikan, penghasilan bahan multimedia di dalam bentuk CD ROM
atau laman web membolehkan pelajar belajar sendiri. Sebagai contoh, bahan
multimedia ini mampu digunakan sebagai perisian-perisian pembelajaran untuk
memperkayakan lagi pemikiran kanak-kanak pada pelbagai peringkat termasuklah
peringkat pra-sekolah .
Ø Multimedia
juga boleh digunakan sebagai bahan simulasi yang boleh ditunjukkan kepada
pelajar. Umpamanya, langkah-langkah operasi di dalam bidang perubatan boleh ditunjukkan berulang kali kepada
pelajar menerusi bahan multimedia. Begitu juga di dalam bidang penerbangan.
Simulasi ini boleh digunakan bagi mempelajari teknik-teknik penerbangan yang
selamat.
ii)
Perniagaan
Ø Penggunaan
multimedia di dalam perniagaan sangat meluas. Ini termasuklah di dalam
persembahan cadangan kertas kerja dan pemasaran. Di dalam dunia perniagaan,
persembahan data dan statistik yang mudah difahami menggunakan bahan multimedia
dapat menjamin minat pembeli atau sokongan terhadap sesuatu perniagaan.
Ø Di
samping itu, pekerja bahagian pemasaran juga boleh mengajar pelanggan tentang
produk yang akan dijual dan memberikan pelanggan perisian yang boleh melatih
pelanggan menggunakannya.
iii)
Pengiklanan
Ø Di
dalam bidang pengiklanan pula, multimedia banyak memberikan sumbangan.
Umpamanya, iklan yang dianimasikan adalah lebih menarik berbanding iklan yang
kaku. Contoh-contoh iklan yang menggunakan multimedia ialah:
v Iklan
di laman web
v Papan
iklan elektronik
v Pengiklanan
melalui cakera
v Animasi
tanah liat
v Pengiklanan
melalu kios
iv)
Penyebaran maklumat
Ø Sistem
dan bahan multimedia sangat berguna untuk penyebaran maklumat. Biasanya, sistem
dan dan bahan ini digunakan pada ruang-ruang pameran. Bahan ini dapat dipasang
selama 24 jam tanpa henti. Oleh itu, ia dapat melayan pertanyaan pada bila-bila
masa. Ini mengurangkan permintaan pada khidmat sumber manusia di ruang pameran
tersebut.
v)
Hiburan
Ø Di
dalam bidang hiburan pula, terdapat banyak jenis perisian permainan yang
menguji pelbagai kebolehan pemain. Bahan multimedia yang digunakan mempunya
animasi dan grafik yang baik. Kegunaan animasi dan grafik yang baik boleh di
jayakan oleh bahan multimedia ini.
Ø Bahan
multimedia yang digunakan di dalam bidang hiburan ialah penggunaan teknik tiga
dimensi. Teknik ini menampakkan grafik dan animasi yang lebih relistik atau
hidup di dalam pembikinan filem layar perak. Disamping itu, multimedia juga
digunakan di dalam klip video, persembahan, upacara rasmi dan montaj.
MULTIMEDIA
INTERAKTIF
·
Multimedia berasal dari
kata “multi” dan “media”. Multi bererti banyak sehingga multimedia dapat
diertikan sebagai gabungan dari berbagai media yang terintegrasi.
·
Kombinasi berbagai
media dimanfaatkan secara harmonis dan terintegrasi sehingga menghasilkan satu
program pembelajaran yang sesuaiunti mencapai tujuan pembelajaran tertentu.
PERBEZAAN ANTARA
MULTIMEDIA LINEAR DAN TIDAK LINEAR
·
Multimedia linear-
pengguna komputer tidak perlu aktif hanya menonton seperti menonton tv atau
wayang.
·
Multimedia non linear-
pengguna boleh mengawal elemen-elemen multimedia secara interaktif seterusnya
mencapai maklumat tanpa ikut turutan. Ini akan mendorong pengguna yang pasif
kepada aktif dan membenarkan pengguna menjelajah sesebuah program multimedia
mengikut citarasa dan kehendak hati masing- masing.
·
Multimedia linear boleh
dibezakan daripada multimedia non linear kerana secara lazimnya ia tidak
mempuyai interaktiviti apapun. Itu tidak punya ciri tambahan bahawa seorang
pengguna boleh memanfaatkan seperti kemampuan untuk memilih pilihan yang
berbeza, klik pada ikon, mengawal aliran media atau menukar kelajuan di mana
media dipaparkan.
·
Dua jenis utama
multimedia linear ialah persembahan multimedia, seperti pra-instruksional
dirakam untuk tujuan hiburan, dan dicetak buku-buku dan majalah. Live video
feeds juga boleh dianggap linear paparan multimediakerana tidak memiliki
kemampuan untuk mempercepat atau memperlambat persembahan atau melompat ke
pelbagai segmen.
·
Alasan utama untuk
menggunakan multimedia linear selama lebih interaktif dan menyenangkan
non-linear jenis multimedia iaitu untuk membantu pengajaran atau latihan.
Multimedia linear bekerja sangat baikuntuk memberikan maklumat kepada
kumpulan-kumpulan besar orang seperti di sesi latihan, seminar mesyuarat kerja
atau kelompok belajar.
·
Multimedia tidak lagi
perlu dikelaskan sebagai linear apabila terdapat unsur-unsur interaktif
diperkenalkan, seperti kemampuan untuk melompat ke bab-bab yang berbeza dalam
sebuah DVD, berundur cepat atau maju cepat video, memindahkan watak dalam
permainan atau arahkan ke bahagian yang berbeza website.
·
Antara kelebihan utama
multimedia linear ialah:
Ø Peningkatan
terhadap produktiviti
v Membolehkan
pengguna boleh mencari maklumat pada kadar segera dan menjimatkan masa.
Ø Kadar
pembelajaran yang lebih tinggi
v Dengan
interaktiviti, pengguna boleh mengawal dan mendapatkan maklumat dengan lebih
banyakmenerusi navigasi yang disediakan.
Ø Kawalan
cara pembelajaran
v Pengguna
boleh mencorak pembelajaran mereka tersendiri tanpa mengikut susunan seperti
pembelajaran secara konvensional.
Ø Berupaya
mencapai audien dengan kadar yang lebih luas
v Melalui
internet, pengguna boleh mencapai pasaran secara global dan meluaskan segmen
perniagaan di pasaran antarabangsa.
Sumber :http://icttops.blogspot.com/2012/10/41-konsep-multimedia.html