Jumat, 13 Februari 2015

KONSEP MULTIMEDIA

14-02-2015

KONSEP MULTIMEDIA



DEFINISI MULTIMEDIA

·         Media merujuk kepada alat perantara komunikasi yang menghubungkan sesuatu sumber kepada sasarannya. Media juga dapat membantu manusia untuk menerima, menafsir atau dan menikmati kejadian di dalam persekitaran dengan lebih jelas.
·         Terdapat pelbagai jenis media, antaranya ialah media cetak, media massadan media elektronik. Media cetak merupakan bahan yang dicetak atau ditulis maklumat di atasnya sebagai penyampai maklumat kepada orang ramai.

·         Multimedia adalah integrasi, gabungan dan persembahan secara teratur yang diasaskan pada platform sistem komputer peribadi. Sistem komputer peribadi inilah yang mengawal pelbagai jenis data media. Data media ini adalah merupakan elemen-elemen teks, grafik, audio, imej kaku, video dan animasidi dalam satu atau lebih kombinasi. Penggabungan elemen-elemen ini akan meningkatkan kesan mesej yang akan disampaikan kepada pengguna.

SEJARAH PERKEMBANGAN KOMPUTER MULTIMEDIA
·         1972- Permainan komputer pertama iaitu ATARI dilancarkan dan sambutan di kalangan pengguna cukup hebat.
·         1975- Komputer peribadi pertama dilancarkan. Ia mempunyai kuasa pemprosesan rendah, digunakan untuk perakaunan dan inventori.
·         1980- Storan cakera keras ditingkatkan. Komputer boleh boleh memaparkan grafik ringkas, digunakan untuk statistik dan ramalan.
·         1987-  Komputer berkeupayaan untuk papar warna, grafik, animasi dan bunyi yang lebih canggih. Ia digunakan dalam pemprosesan kata dan penerbitan meja.
·         1995- komputer yang mempunyai ciri multimedia pula diperkenalkan. Ia berkeupayaan untuk mengintegrasikan video digital, audio, animasi dan teks ke dalam satu persekitaran digital.
·         Seterusnya, penghasilan mikro komputer (dekstop) dengan kelajuan pemproses yang lebih laju. Ini membolehkan:
Ø  Sistem operasi bergrafik memudahkan pengguna menggunakan penunjuk atau klik pada objek menggunakan tetikus serta arahan yang dikehendaki lebih mudah.
Ø  Meningkatkan kapasiti memori kerja di dalam komputer. Kapasiti muatan storan data yang lebih besar di dalam pemacu keras (harddisk) dan CD roms.

MULTIMEDIA DALAM PELBAGAI BIDANG

·         Multimedia mempunyai bayak potensi yang boleh diterokai. Orang yang bertanggungjawab untuk membina bahan multimedia ini perlulah menggunakan bahan multimedia ini secara efektif supaya ia mampu memberi sumbangan kepada pengguna dan negara kita.
·         Terdapat banyak bidang di mana multimedia dapat memberikan sumbangannya.
·         Antara bidang-bidang tersebut ialah
i)                    Pendidikan dan latihan
Ø  Di dalam bidang pendidikan, penghasilan bahan multimedia di dalam bentuk CD ROM atau laman web membolehkan pelajar belajar sendiri. Sebagai contoh, bahan multimedia ini mampu digunakan sebagai perisian-perisian pembelajaran untuk memperkayakan lagi pemikiran kanak-kanak pada pelbagai peringkat termasuklah peringkat pra-sekolah .
Ø  Multimedia juga boleh digunakan sebagai bahan simulasi yang boleh ditunjukkan kepada pelajar. Umpamanya, langkah-langkah operasi di dalam bidang perubatan  boleh ditunjukkan berulang kali kepada pelajar menerusi bahan multimedia. Begitu juga di dalam bidang penerbangan. Simulasi ini boleh digunakan bagi mempelajari teknik-teknik penerbangan yang selamat.
ii)                  Perniagaan
Ø  Penggunaan multimedia di dalam perniagaan sangat meluas. Ini termasuklah di dalam persembahan cadangan kertas kerja dan pemasaran. Di dalam dunia perniagaan, persembahan data dan statistik yang mudah difahami menggunakan bahan multimedia dapat menjamin minat pembeli atau sokongan terhadap sesuatu perniagaan.
Ø  Di samping itu, pekerja bahagian pemasaran juga boleh mengajar pelanggan tentang produk yang akan dijual dan memberikan pelanggan perisian yang boleh melatih pelanggan menggunakannya.
iii)                Pengiklanan
Ø  Di dalam bidang pengiklanan pula, multimedia banyak memberikan sumbangan. Umpamanya, iklan yang dianimasikan adalah lebih menarik berbanding iklan yang kaku. Contoh-contoh iklan yang menggunakan multimedia ialah:
v  Iklan di laman web
v  Papan iklan elektronik
v  Pengiklanan melalui cakera
v  Animasi tanah liat
v  Pengiklanan melalu kios
iv)                Penyebaran maklumat
Ø  Sistem dan bahan multimedia sangat berguna untuk penyebaran maklumat. Biasanya, sistem dan dan bahan ini digunakan pada ruang-ruang pameran. Bahan ini dapat dipasang selama 24 jam tanpa henti. Oleh itu, ia dapat melayan pertanyaan pada bila-bila masa. Ini mengurangkan permintaan pada khidmat sumber manusia di ruang pameran tersebut.
v)                  Hiburan
Ø  Di dalam bidang hiburan pula, terdapat banyak jenis perisian permainan yang menguji pelbagai kebolehan pemain. Bahan multimedia yang digunakan mempunya animasi dan grafik yang baik. Kegunaan animasi dan grafik yang baik boleh di jayakan oleh bahan multimedia ini.
Ø  Bahan multimedia yang digunakan di dalam bidang hiburan ialah penggunaan teknik tiga dimensi. Teknik ini menampakkan grafik dan animasi yang lebih relistik atau hidup di dalam pembikinan filem layar perak. Disamping itu, multimedia juga digunakan di dalam klip video, persembahan, upacara rasmi dan montaj.

MULTIMEDIA INTERAKTIF
·         Multimedia berasal dari kata “multi” dan “media”. Multi bererti banyak sehingga multimedia dapat diertikan sebagai gabungan dari berbagai media yang terintegrasi.
·         Kombinasi berbagai media dimanfaatkan secara harmonis dan terintegrasi sehingga menghasilkan satu program pembelajaran yang sesuaiunti mencapai tujuan pembelajaran tertentu.

PERBEZAAN ANTARA MULTIMEDIA LINEAR DAN TIDAK LINEAR

·         Multimedia linear- pengguna komputer tidak perlu aktif hanya menonton seperti menonton tv atau wayang.
·         Multimedia non linear- pengguna boleh mengawal elemen-elemen multimedia secara interaktif seterusnya mencapai maklumat tanpa ikut turutan. Ini akan mendorong pengguna yang pasif kepada aktif dan membenarkan pengguna menjelajah sesebuah program multimedia mengikut citarasa dan kehendak hati masing- masing.
·         Multimedia linear boleh dibezakan daripada multimedia non linear kerana secara lazimnya ia tidak mempuyai interaktiviti apapun. Itu tidak punya ciri tambahan bahawa seorang pengguna boleh memanfaatkan seperti kemampuan untuk memilih pilihan yang berbeza, klik pada ikon, mengawal aliran media atau menukar kelajuan di mana media dipaparkan.
·         Dua jenis utama multimedia linear ialah persembahan multimedia, seperti pra-instruksional dirakam untuk tujuan hiburan, dan dicetak buku-buku dan majalah. Live video feeds juga boleh dianggap linear paparan multimediakerana tidak memiliki kemampuan untuk mempercepat atau memperlambat persembahan atau melompat ke pelbagai segmen.
·         Alasan utama untuk menggunakan multimedia linear selama lebih interaktif dan menyenangkan non-linear jenis multimedia iaitu untuk membantu pengajaran atau latihan. Multimedia linear bekerja sangat baikuntuk memberikan maklumat kepada kumpulan-kumpulan besar orang seperti di sesi latihan, seminar mesyuarat kerja atau  kelompok belajar.
·         Multimedia tidak lagi perlu dikelaskan sebagai linear apabila terdapat unsur-unsur interaktif diperkenalkan, seperti kemampuan untuk melompat ke bab-bab yang berbeza dalam sebuah DVD, berundur cepat atau maju cepat video, memindahkan watak dalam permainan atau arahkan ke bahagian yang berbeza website.
·         Antara kelebihan utama multimedia linear ialah:
Ø  Peningkatan terhadap produktiviti
v  Membolehkan pengguna boleh mencari maklumat pada kadar segera dan menjimatkan masa.
Ø  Kadar pembelajaran yang lebih tinggi
v  Dengan interaktiviti, pengguna boleh mengawal dan mendapatkan maklumat dengan lebih banyakmenerusi navigasi yang disediakan.
Ø  Kawalan cara pembelajaran
v  Pengguna boleh mencorak pembelajaran mereka tersendiri tanpa mengikut susunan seperti pembelajaran secara konvensional.
Ø  Berupaya mencapai audien dengan kadar yang lebih luas
v  Melalui internet, pengguna boleh mencapai pasaran secara global dan meluaskan segmen perniagaan di pasaran antarabangsa.


























Sumber :http://icttops.blogspot.com/2012/10/41-konsep-multimedia.html

Tidak ada komentar:

Posting Komentar